article

Liukulaakerin kunnonvalvontaa ei suoriteta kiihtyvyysanturiperustaisella mittauslaitteistolla. Tyypillisesti käytetään pyörrevirta-antureita.

Keskeiset haasteet

Laakerin vikaantumista on vaikea arvioida ilman käyttökatkoa

 

Yllättävä vikaantuminen on kallista

 

Ratkaisut

Tutki akselin liikerataa liukulaakerin sisällä

Liukulaakereiden kunnonvalvonta tehdään kahdella toisiaan vasten suorassa kulmassa olevalla siirtymäanturilla. Tällöin mitataan akselin liikerataa laakerin sisällä. Mitattavia asioita ovat muun muassa akselin ja laakeripesän välisen öljykalvon paksuus ja akselin liikerata.

Laakereiden värähtelyn mittaaminen

A4300 VA3 Pro on kolmikanavainen ratkaisu tärinän havainnoimiseen, joka on suunniteltu kevyen painonsa ja pitkäaikaisen akunkestonsa takia soveltumaan erityisen hyvin reittimittauksiin.

Vuokraa tai osta laite, koulutamme käyttöön

 

Tutustu laitteeseen tarkemmin tästä:

A4300

Adash A4300 VA3Pro

Kolmikanavainen ratkaisu värähtelyjen systemaattiseen ja ammattimaiseen mittaamiseen ja koneiden kunnonvalvontaan.

Hyödyt

MIPiltä avaimet käteen

 

MIPin palvelut

Asiakas saa

  • Toimivan kokonaisuuden
  • Jatkuvan tuen
  • Varmuuden oman toimintansa jatkuvuuteen

Liukulaakerin kunnonvalvonnassa käytetään pyörrevirta-antureita (proximity).

Mittausjärjestelmän anturi – jatkokaapeli – ohjain -yhdistelmä muodostavat värähtelypiirin, jonka värähtelytaajuuteen vaikuttaa anturin tuntopää kelan impedanssi. Impedanssi ja värähtelytaajuus ovat siten riippuvaisia tutkittavan kohteen ja tuntopään välisestä etäisyydestä. Ulostulona on joko jännite- tai virtaviesti, riippuen mittalaitemallista

Koska pyörrevirta-antureiden erottelukyky on hyvin suuri, on mahdollista tutkia myös metallipintaisten telojen vaipan profiilin muutoksiakin.

Liukulaakerivalvonnassa asennetaan kaksi radiaalisuuntaista pyörrevirta-anturia 90 asteen kulmaan toisistaan, jotta analyysilaitteessa saadaan näkyviin akselin liikerata laakerielementin sisällä. Myös aksiaalisuunta voidaan mitata, jotta nähdään mahdollisen painelaakerin kunto. Anturijärjestelmästä saatava mittaussignaali johdetaan valvontajärjestelmään, jossa akselisiirtymille asetetaan hälytysrajat ja näin saadaan ennakoivaa kunnonvalvontatietoa odottamattomien, laakeririkosta johtuvien seisokkien välttämiseksi.

Tyypillisiä käyttökohteita:

  • Voimalaitosten höyryturbiinien liukulaakerivalvonta
  • Vesivoimalaitosten vesiturbiinien liukulaakerivalvonta
  • Laivojen potkuriakseleiden aksiaali-, vertikaali- ja horisontaalisuuntaisen liikkeen valvonta
  • Paperitehtaissa tyypillisiä käyttökohteita ovat telojen akseleiden ja metallitelojen dynaamisen ja staattisen heiton valvonta.

Tarvitsetko lisää tietoa?

(010) 3222 631 Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Viesti
Vaadittu tieto
Nimi
Vaadittu tieto

Organisaatio
Invalid Input

Sähköposti
Kirjoitathan sähköpostin oikeassa, validissa muodossa

Email
Invalid Input

Puhelinnumero
Invalid Input